Tavallinen arkipäivä au pairina

Mun arkipäivät au pairina ovat melko rutiininomaisia. Herään mun herätykseen kolmena päivänä viikossa samaan aikaan. Ruokin lapset ja hoputan heitä pukemaan koulupuvut päälle. Sitten pitääkin jo lähteä kouluun. Joskus juostaan ja joskus kävellään. Joskus mennään jopa pyörillä tai saadaan kyyti mun host-äidiltä. Ajattelin kertoa mun tavallisesta arkipäivästä hieman tarkemmin, sillä en ole tästä ainakaan muistaakseni puhunut sen enempää.

6.40AM
Mun herätys soi usein tähän aikaan ja nousen melko nopeasti. Viimeisten kahden viikon aikana olen pystynyt heräämään melko helposti tuohon aikaa, sillä olen alkanut nukkumaan pari tuntia aikaista enemmän. Puen päivävaatteet päälleni tässä vaiheessa ja laitan itseni muutenkin kuntoon ennen alakertaan menemistä.

7.00-7.30AM
Pojat ovat usein jo tähän aikaan hereillä. Jos he eivät kuitenkaan jostain syystä ole, mun pitää herätellä nuo unikeot. Herätän heidät viimeistään puoli kahdeksan. Isompi pukee koulupuvun päälleen ennen alakertaan menemistä. Pienempi pukee usein samalla katsoessaan lastenohjelmia televisiosta. Joudun kuitenkin patistamaan tätä useasti, haha. Syön itse kevyen ja nopean aamupalaa hieman yli seitsemän. 

7.30-8.00AM
Aamupala syödään viimeistään varttia vaille kahdeksan. Kysyn yleensä pojilta, mitä he haluaisivat syödä, mutta vastaukset ovat usein melko samat: baageli, muroja jne. Tarkoituksena olisi syödä aamupala keittiössä, mutta joskus annan poikien olohuoneessa. Yleensä olen pistänyt edellisenä iltana poikien ulkovaatteet, kengät tms. valmiiksi eteiseen. Poikien syödessä täytän molempien juomapullot ja pistän ne koululaukkuihin.

8.00-8.15AM
Aamupalan jälkeen patistan lapset yläkertaan hampaiden pesulle. Jos on huono hiuspäivä, hiukset kammataan ja hieman hiusgeeliäkin saatetaan pistää. Jos joudumme kävelemään kouluun, hammaspesun jälkeen pistämme kengät jalkaan, sanomme heipat äidille ja lähdemme ovesta ulos. Kouluaamuina (kävellessä) olisi tarkoituksena olla ulkona talosta vartin yli kahdeksan. Joskus lähteminen saattaa kuitenkin venyä! Meillä on ollut muutama slime-episodi, kiukuttelua jne.

Jos mun host-äiti pystyy heittämään meidät kouluun, lähdemme noin puolen maissa. Tällöin hammaspesu tapahtuu vasta vartin yli ja pojat viipyvät olohuoneessa hieman tavallista pidempään.

8.15-9.00AM
Koulu alkaa noin yhdeksältä joka päivä! Hyvästelen pojat koulujen porteilla ja toivotan hyvää koulupäivää. Jos en ole suunnitellut mitään erikoista, olen takaisin kotona viimeistään vartin yli 9.


9.00AM-14.40PM
Pojat ovat koulussa kolmeen saakka, mutta mun täytyy lähteä hakemaan niitä noin kaksikymmentä vaille kolme, sillä koululle kävely kestää jonkin aikaa. Tiistaisin mulla on pyykkipäivä, joten vietän lähes koko päivän kotona pyykäten omia ja poikien vaatteita. Joka päivä kotiin palatessani ennen minkään muun tekemistä petaan poikien sängyt ja siivoan heidän huoneen lattialta kaikki ylimääräiset esineet. Saman teen olohuoneessa ja keittiössä.

Joka perjantai mun host-perheen kotiin tulee siivoja. Tunnen olevani tiellä tuolloin, joten perjantaisin hyppään usein junaan ja menen kaupunkiin ostoslistan kanssa muutamaksi tunniksi.



Jos mulla ei ole mitään erikoisia suunnitelmia, vietän aikaa kotona omien "harrastuksieni" kanssa, haha. Kirjoitan blogipostauksia, suunnittelen loppuviikkoa/seuraavaa viikkoa, katson seuraamiani sarjoja, leivon, käyn lenkillä ja niin edelleen. Joskus menen kuitenkin kaverille lounaalle tai katsomaan elokuvaa. Joskus tapaan toisia au paireja kaupungissa kahvilla tms.



14.40-15.40PM
Kaksikymmentä vaille kolme mä lähden yleensä hakemaan poikia koulusta. Koulu loppuu molemmilla noin kolmen aikaan, pienemmällä ensin. Odottelen poikia ja kun molemmat ovat tulleet koulun porttien ulkopuolelle, me lähdemme kävelemään takaisin kotiin päin. Kotona olemme yleensä noin puolen tunnin jälkeen, koska nuo pienet pojat kävelevät hieman hitaammin, haha.



15.40-17.00PM
Kotiin pääsyn jälkeen teemme läksyjä (meillä torstaisin), pelaamme lautapelejä, konsolipelejä sekä jalkapalloa, menemme joskus puistoon tai kahvilaan, harrastuksiin, luemme ehkä jotain tai katsomme sateella elokuvaa. Tekeminen riippuu täysin päivästä ja poikien mielialoista. Toissapäivänä me esimerkiksi menimme puistoon ja päädyimme myöhemmin pelaamaan jalkapalloa poikien kaverin kanssa.



17.00-18.30PM
Viiden aikaan mä alan usein valmistamaan päivällistä. Usein mun host-äiti ostaa jääkaappiin vähän kaikenlaista ja mä teen mitä teen niistä. Helpointa on aina tehdä pastaa valmiin kastikkeen kanssa. Meillä on tuo päivällinen vähintään kerran viikossa, haha. Kun teen päivällistä, pojat leikkivät/pelaavat keskenään.

Pyrin tekemään päivällisen kuuteen mennessä. Kun se on valmis, me syömme yleensä kolmistaan. Kun mahat on täytetty ruoalla, mä siivoan pöydän ja keittiön tasot, jos siihen on "lentänyt" jotain päivällistä tehdessä.

18.30PM
Puoli seitsemästä eteenpäin/päivällisen jälkeen ei usein ole enää mitään ihmeellisempää ohjelmaa. Mä saatan vielä tehdä pyykkiä, siivota, tehdä töitä tietokoneella tai vain istua sohvalla teekupin kanssa ja hieman hengähtää poikien pelatessa tai katsoessa lastenohjelmia. Mun host-äiti tulee kotiin usein viimeistään seitsemältä. Tämän jälkeen menen usein yläkertaan ja aloitan mun iltarutiinin.

Poikien mennessä nukkumaan mun host-vanhemmat katsovat televisiota alakerrassa. Joskus liityn heidän seuraan ja joskus jään yläkertaan rentoutumaan, puhumaan ystävien kanssa, lukemaan kirjoja tms. Olen usein todella väsynyt päivällisen jälkeen ja haluaisin vain mennä nukkumaan, haha. Menen nukkumaan kuitenkin usein vasta yhdeksän ja kymmenen välillä. Joskus saatan mennä ystävien kanssa kaupunkiin muutamalle drinkille töiden jälkeen. Tätä tapahtuu kuitenkin lähinnä perjantaisin.


--

Au pairin työ on jokseenkin raskasta. Mä teen kaikki jutut, joita mun host-äiti tekisi, jos hän ei olisi töissä. Mä on toisin sanoin "kotiäiti" täällä, haha. Teen siis pyykit, tiskit, imuroinnit (, jos on tarvetta), poikien vatteet valmiiksi, vien ne kouluun ja haen, teen aamupalan, päivällisen ja välipalat jne. Kaikesta tästä huolimatta pidän tästä työstä ja tulen ikävöimään sitä 3kk päästä, kun muutan täältä pois...!

Lisää löydät Instagramista (ainoorvokkii) !!

Kommentit

Suositut tekstit